Google My Business
Als je een smartphone hebt (en wie heeft deze tegenwoordig niet) dan heb je ongetwijfeld wel eens gebruik gemaakt van Google maps, bijvoorbeeld voor de navigatie. Het handige van deze applicatie is dat bedrijven en instellingen vaak direct met hun naam vindbaar zijn.
Heb je bijvoorbeeld een afspraak met een bepaald bedrijf in Rotterdam, dan typ je simpelweg de naam van het bedrijf in en je kunt er naartoe navigeren. Je hoeft dus niet eerst het adres op te zoeken. Super handig natuurlijk. Maar hoe kan een bedrijf zichzelf nu eigenlijk aanmelden bij Google Maps? In dit bericht een duidelijke uitleg.
Een bedrijf listing aanvragen
Aan de kant van de consumenten is het zo dat ze simpelweg kunnen zoeken in de applicatie. Voor bedrijven heeft Google een aparte manier, namelijk Google My Business. Hier kunnen ondernemers zichzelf aanmelden. In sommige gevallen heeft Google al herkent dat het bedrijf bestaat, de listing is dan alleen nog niet geclaimd.
Omdat de zoekmachine er 100% zeker van wil zijn dat het bedrijf daadwerkelijk gevestigd is op de plek die wordt aangegeven, moet dit worden geverifieerd. Dit wordt gedaan door middel van een kaartje te sturen naar het adres, dit alles in een onderdeel van SEO of zoekmachine optimalisatie. Dit kaartje bevat een unieke code, welke moet worden ingevoerd. Zo weet Google zeker dat dit het juiste adres is.
Zodra het bedrijf is toegevoegd op Google Maps, zal heeft de ondernemer (of het bureau dat de aanvraag gedaan heeft) toegang tot de listing en kunnen er redelijk eenvoudig wijzigingen gedaan worden aan het bedrijf. Ook als u in Antwerpen gevestigd bent. Zo kan bijvoorbeeld de naam worden gewijzigd, mocht dit ooit nodig zijn in de toekomst. Maar ook de openingstijden kunnen op deze manier worden aangepast. Hoe meer informatie er is, hoe beter het bedrijf vindbaar zal worden. Want de Google maps listing heeft namelijk ook de potentie om vindbaar te worden in het reguliere Google, niet slechts in maps.